Program wychowawczy
Program wychowawczy
Szkoły Podstawowej w Osinach
im Księdza Jana Twardowskiego
„Spróbujmy powiedzieć do dzieci :”Przyjdźcie do nas , ze swoją szczerością , ufnością , prostotą, zdziwieniem. Ileż od was można się nauczyć!”
Ksiądz Jan Twardowski
„Elementarz Księdza Twardowskiego dla najmłodszego średniak i starszego”
Misja szkoły:
„Jesteśmy szkołą , która opiera swoje działania na takich wartościach jak : uczciwość , tolerancja ,otwartość na drugiego człowieka i prawda.
Wspieramy indywidualny rozwój każdego ucznia.
Budujemy w naszych wychowankach poczucie wartości i bezpieczeństwa.
Staramy się z pasją przekazywać naszą wiedzę uczniom.
Dążymy ,aby zdobywanie wiedzy i umiejętności dla naszych uczniów było ich wewnętrzną potrzebą.
Wspólnie z rodzicami przygotowujemy uczniów do życia w zmieniającym się świecie .
Nasza praca przynosi nam wszystkim szacunek , uznanie i satysfakcję
Program wychowawczy opiera się na deklaracjach zawartych w misji szkoły , a także na wartościach zawartych w poezji patrona szkoły ks. Jana Twardowskiego.
Podstawa prawna:
1.) Rozporządzenie MENiS z dnia 26.lutego 2002r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz.U.2002r Nr 51,poz.458;2003r Nr210poz.2041;2005r.Nr19,poz.165.)
2.) Rozporządzenie MEN z dnia 21maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz szkół publicznych( Dz.U. Nr61,poz.624z 2002r.Nr 10,poz.96z 2003r., Nr146,poz.1416z 2004r., Nr66poz.606 orazz 2005r. Nr10,poz.75
Wartości na których bazujemy wychowując naszego ucznia:
Uczciwość
Prawda
Tolerancja
Otwartość na drugiego człowieka
Odpowiedzialność
Aktywna działalność na rzecz najbliższego środowiska.
Patriotyzm
Cele ogólne programu:
1.) Kształcenie postaw i osobowości ucznia.
2.) Kształcenie środowiska sprzyjającemu uczeniu się , poprzez właściwą motywację.
3.) Wspieranie rozwoju psychofizycznego i zdrowotnego ucznia.
4.) Przygotowanie do życia we współczesnym świecie: przyrody , techniki i mediów, rodziny.
5.) Kształtowanie postaw patriotycznych
6.) Kultywowanie tradycji związanej ze szkołą i patronem.
Cele operacyjne programu – efekty działań wychowawczych.
1.) Uczeń staje się obowiązkowy i wytrwały w swoich działaniach;
2.) Uczeń zachowuje się zgodnie z zasadami dobrego wychowania;
3.) Uczeń dąży do osiągania celów na miarę swoich możliwości;
4.) Uczeń staje się odpowiedzialny za siebie i innych;
5.) Uczeń bierze udział w życiu grupy , klasy i szkoły;
6.) Uczeń wierzy we własne siły , dzięki czemu osiąga sukcesy;
7.) Uczeń rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania;
8.) Uczeń umie współpracować w grupie i zespole;
9.) Uczeń umie uczyć się , pracować samodzielnie i twórczo ;
10.) Uczeń rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy ;
11.) Uczeń dostrzega i interpretuje przyczyny swoich sukcesów lub porażek ;
12.) Uczeń poddaje się pozytywnej motywacji do nauki stosowanej w szkole;
13.) Uczeń umie dbać o higienę osobistą i swój wygląd , zachowuje się w sposób nie zagrażający zdrowiu i bezpieczeństwu;
14.) Uczeń zna i stara się stosować zasady prawidłowego odżywiania ;
15.) Uczeń zna i stosuje w praktyce zasady ruchu drogowego;
16.) Uczeń umie oceniać własne postępowanie i panować nad własnymi emocjami;
17.) Uczeń zachowuje poprawne kontakty z ludźmi , jest otwarty i ufny;
18.) Uczeń stosuje zasady prawidłowego komunikowania się z ludźmi;
19.) Uczeń rozpoznaje i akceptuje pozytywne wzorce zachowania , wykorzystuje je w swoim życiu;
20.) Uczeń czerpie z poezji ks. Jana Twardowskiego wskazówki do życia;
21.) Uczeń rozumie i docenia wartość rodziny w życiu osobistym człowieka;
22.) Uczeń rozumie swoje emocje , dotyczące miłości , przyjaźni;
23.) Uczeń rozumie zależności istniejące w środowisku przyrody , dostrzega zmiany tam zachodzące ;
24.) Uczeń umie zachować się właściwie w stosunku do zwierząt i otaczającej przyrody;
25.) Uczeń poczuwa się do odpowiedzialności za środowisko naturalne , zna mechanizmy i skutki niepożądanych zmian zachodzących w nim;
26.) Uczeń przygotowany jest do życia w społeczeństwie informatycznym i informacyjnym;
27.) Uczeń umie świadomie i odpowiedzialnie korzystać ze środków masowej komunikacji;
28.) Uczeń zna i wykorzystuje w praktyce podstawowe zasady posługiwania się komputerem i technologia informacyjną ;
29.) Uczeń poznaje i szanuje dorobek kulturalny swojego regionu i państwa
30.) Uczeń bierze czynny udział w tworzeniu życia kulturalnego szkoły i środowiska lokalnego;
31.) Uczeń zna i rozumie znaczenie najważniejszych wydarzeń w dziejach naszej ojczyzny, uczestniczy w uroczystościach patriotycznych;
32.) Uczeń jest świadomy naszej przynależności do Unii Europejskiej.
ZAKRES TREŚCI:
Program zawiera cztery bloki tematyczne:
1.) Poznaję siebie , rozwijam się i kształtuję swoje zachowanie .
2.) Uczę się i żyję w grupie.
3.) Mam swoją małą dużą i wielką Ojczyznę.
4.) Dostrzegam otaczający mnie świat i jego problemy.
5.) Poznaję życie i twórczość księdza Jana Twardowskiego.
Zadania nauczycieli i sposoby realizacji programu .
1. Nauczyciele wychowawcy na podstawie programu wychowawczego tworzą w cyklu trzyletnim swoje programy wychowawcze w klasie i roczne plany godzin wychowawczych w klasach IV-VI.
2. Nauczyciele na poszczególnych przedmiotach w zależności od tematu zajęć realizują odpowiednie wychowawcze cele operacyjne.
3. Nauczyciele i wszyscy pracownicy szkoły tworzą atmosferę sprzyjającą realizacji celów programu wychowawczego .
4. Program wychowawczy jest realizowany na lekcjach , zajęciach pozalekcyjnych , świetlicy , w bibliotece , przerwach , wycieczkach , wyjazdach na konkursy , wizytach w innych szkołach .
5. Nauczyciele starają się konsekwentnie i wspólnym głosem osiągać pożądane postawy.
6. Nauczyciele mają czas dla swoich wychowanków, stosują metody i formy pracy dające spodziewane efekty.
7. Nauczyciele świadomie organizują sytuacje wychowawcze oraz wykorzystują wychowawczo każde spotkanie z uczniem.
8. Nauczyciele wychowawcy ściśle współpracują z rodzicami swoich uczniów i z innymi pracownikami szkoły.
9. Wiele treści wychowawczych będzie realizowanych jednocześnie przez kilku nauczycieli na różnorodnych zajęciach.
10. Wychowawcy monitorują realizację programu wychowawczego w swojej klasie , dbając , aby wszystkie zagadnienia zostały zrealizowane w ciągu 3 lat.
11. Nauczyciele wychowawcy oceniają wpływ programu wychowawczego na postawy swoich uczniów po I i II etapie kształcenia.
12. Program poddany jest ewaluacji na poszczególnych etapach realizacji.
Przykłady działań zmierzających do osiągnięcia celów wychowawczych:
-
realizacja gotowych lub własnych programów lub cyklu zajęć o wąskiej tematyce
-
stosowanie technik rozwijających twórcze myślenie ( mapa mentalna , burza mózgów , kula śniegowa, drzewko decyzyjne itp.)
-
realizacja ciekawych zajęć wychowawczych
-
konkursy, prezentacje , festiwale , przedstawienia , tablice , gazetki okolicznościowe , albumy
-
realizacja wybranej tematyki metoda projektu
-
stosowanie metod aktywizujących oraz form pracy grupowej
-
prelekcje pogadanki ,projekcje filmów , spotkania z ciekawymi ludźmi
-
prace domowe z wyrażaniem opinii o książce ,filmie, , wydarzeniach
-
kultywowanie tradycji- święto patrona , Boże Narodzenie, święta narodowe .
-
zapoznanie uczniów ze statutem , zasadami współżycie społecznego ,zasadami bezpieczeństwa
-
realizacja zasad demokracji praktyce – działalność samorządowa , poszanowanie praw ucznia , egzekwowanie obowiązków
-
organizowanie imprez i uroczystości szkolnych , klasowych , przygotowanie do uczestnictwa i reprezentowania szkoły na zewnątrz.
-
współpraca z różnymi instytucjami wspierającymi szkołę
-
dbałość o wystrój i estetykę szkoły
-
organizowanie pomocy potrzebującym oraz pomocy w nauce
-
dokonywanie przez uczniów oceny swojej wiedzy i umiejętności z danego przedmiotu, oceny swojego zachowania oraz oceny wykonania danego zadania.
-
redagowanie gazetki uczniowskiej
-
uczestnictwo w kulturze – kino, teatr
-
zabawy i gry integrujące grupę
-
poznanie historii i tradycji szkoły , regionu
-
uczestnictwo uczniów w zajęciach wyrównawczych oraz rozwijających zainteresowania
-
umożliwienie uczniom samodzielnego rozwiązywania konfliktów , problemów , oferując jednocześnie pomoc
-
szybkie i konsekwentne reagowanie na różne niewłaściwe sytuacje wśród uczniów
-
poznawanie kultur innych narodów
-
organizowanie działań na rzecz środowiska przyrodniczego
-
prowadzenie kroniki szkoły i strony internetowej
-
organizowanie rajdów pieszych i rowerowych
-
uczestnictwo uczniów w zawodach sportowych
-
warsztaty dla uczniów z zakresu komunikacji , asertywności , radzenia sobie z agresją, pełnienia różnych ról społecznych , autoprezentacji.
Model absolwenta:
„Choćby się nosem kręciło , na babcię pyskowało,
Szczęście zawsze ogromne , gdy lat jeszcze mało”.
Ksiądz Jan Twardowski
„Elementarz Księdza Twardowskiego dla najmłodszego średniak i starszego”
1.) Uczeń w sferze nauki- wiedzy
-
wykorzystuje zdobytą wiedzę w praktyce;
-
przyswaja nowe wiadomości korzystając ze zdobytych wcześniej doświadczeń ;
-
posługuje się różnymi źródłami wiedzy w domu i w szkole , znajduje w nich potrzebne informacje;
-
formułuje pytania zaspokajające ciekawość;
-
rozwiązuje zadania w sytuacjach typowych i problemowych.
2.) Uczeń w sferze psychofizycznej
-
potrafi radzić sobie ze stresem;
-
panuje nad emocjami;
-
zna zasady zdrowego stylu życia;
-
potrafi wybierać system wartości;
-
jest wrażliwi na potrzeby drugiego człowieka i potrafi mówić o swoich potrzebach;
-
jest wolny od nałogów.
3.) Uczeń w sferze społecznej
-
jest tolerancyjny i akceptuje innych ludzi;
-
aktywnie uczestniczy w życiu szkoły;
-
szanuje dobro społeczne i prywatną własność;
-
rozumie , że agresja nie jest sposobem na życie;
-
przestrzega norm obowiązujących w jego otoczeniu;
-
nawiązuje przyjazne stosunki z innymi ludźmi.
4.) Uczeń w sferze tradycyjno patriotycznej
-
zna historię i tradycje swojego otoczenia;
-
jest aktywnym uczestnikiem patriotycznych uroczystości;
-
zna i szanuje symbole narodowe.
5.) Uczeń w sferze otwarcia na świat
-
zna kulturę innych narodów ;
-
rozumie znaczenie znajomości języków obcych ;
-
jest świadom tego że świat jest złożony i cały czas podlega przemianom;
-
jest uczestnikiem akcji organizowanych na rzecz ochrony środowiska.
Ewaluacja programu wychowawczego:
1.) Cel ogólne ewaluacji:
Podniesienie efektywności pracy szkoły
2.) Cel szczegółowy ewaluacji:
Sprawdzenie funkcjonowania programu Wychowawczego w praktyce szkolnej oraz jego modyfikacja i wyeliminowanie dostrzeżonych braków oraz założeń niesprawdzających się w praktyce.
Obiekt ewaluacji |
Pytania kluczowe |
Kryteria ewaluacji |
Metody |
Monitorowanie |
Raport |
Funkcjonowanie programu wychowawczego |
Czy program wychowawczy jest zgodny z obowiązującym prawem?
Jaka jest znajomość programu wychowawczego wśród uczniów , nauczycieli , rodziców?
W jaki sposób są realizowane założone w programie cele? |
Zgodność z obowiązującymi przepisami.
Znajomość programu.
Realizacja założonych celów . Adekwatność założeń programu do potrzeb i oczekiwań.
|
Analiza dokumentów
Analiza dokumentów, wywiad z uczniami i rodzicami.
|
Dane gromadzi zespół zadaniowy, wychowawcy klas. |
Ocena zawarta w protokolarzu Rad pedagogicznych i zespołach nauczycielskich. |
Bibliografia:
1.) Barbara ,Grzegorz Paziowie „Szkoła , która ochrania”.
2.) Irena Czajkowska , Kazimierz Herda „ Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne w szkole”.
3.) Bogusława Dorota Gołębniak „ Uczenie metodą projektu”
4.) Stephen Bowkett „ Wyobraź sobie , że…”.
5.) Barbara Kosmowska „ Dzisiaj się bawimy”.
6.) Jan Andrzej Kąkol „ Edukacja ekologiczna w szkole podstawowej”
7.) Gabriel Adamczyk „ Program nauczania ,Edukacja prozdrowotna dla klas 4-6.
8.) Joanna Danielewska „ Agresja u dzieci – szkoła porozumienia”
9.) Maria Kubiczek „ Kółko teatralne w szkole podstawowej i gimnazjum”
10.)Hanna Olechowicz „ Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku”
11.)Roman Marcinek „Polska”.
12.)„ Polskie regiony w Europie , Lubelskie”
13.)Dorota Dziamska „ Bajkowe kółeczka”
14.)Dorota Dziamska „ Magiczne trójkąty”
15.)Joanna Knaflewska „ Ekologia i ochrona środowiska”
16.)D. Tillman „ Wychowanie w duchu wartości”
17.)Dariusz Marek Racinowski „ Moja Mała Ojczyzna”
18.)Maria Bartoszewska „ Lubelskie – edukacja regionalna”
19.)Ewa Kiezik-Kordzińska „ Szkoła dialogu”.
20.)Jarosław Kardziński „Po co w szkole regulamin”
21.)Ewa Kędracki –Feldman „ W trosce o jakość szkoły”
22.)Jan Jakub Należyty „ A jak myślisz” scenariusze uroczystości szkolnych.
23.)Teresa Król „ Wędrując ku dorosłości”
24.)Małgorzata Grodowska „ Wychowawczy program profilaktyczny”
25.)Jolanta Bąk „ Bajkowe spotkania”
26.)Barbara Bleja-Sosna „ Godziny wychowawcze – poradnik dydaktyczny”
27.)Barbara Wolniewicz Grzelak „ Trzy koła- propozycja dla wychowawców klas”.
PROGRAM WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI.
Charakterystyka programu:
O tym jakie znaczenie ma współpraca z rodzicami wiedza wszyscy : nauczyciele , rodzice. Dom jest naturalnym środowiskiem rozwojowym dziecka . Tutaj kształtuje się osobowość dziecka , jego zachowania.
Szkoła , która chce skutecznie realizować swoje cele dydaktyczne i wychowawcze i efektywnie towarzyszyć uczniom w rozwoju musi pozyskać sobie rodziców . Bez współpracy z rodzicami nie będzie miała wpływu na rozwój osobowościowy ucznia . Aby ta współpraca przyniosła oczekiwane rezultaty nie tylko rodzice , ale przede wszystkim nauczyciele powinni być świadomi zmiany stylu i charakteru współdziałania.
Nauczyciele powinni pobudzać zainteresowania rodziców światem dziecięcych przeżyć , zmieniać ich świadomość pedagogiczną . Podstawowym warunkiem pomyślnie układającej się współpracy jest zdobycie ich zaufania, dzięki ,któremu jest lepszy przepływ informacji o uczniu, pozyskanie dokładnej opinii o szkole , o pracy nauczyciela. Jedną z najbardziej potrzebnych form współpracy z rodzicami są zebrania grupowe. Zagadnienia omawiane na spotkaniach muszą być tak dobrane , aby interesowały wszystkich rodziców i wzbogacały ich wiedzę o wychowaniu. Przygotowanie i przeprowadzenie zebrania jest sprawą trudną, zależy tak od wychowawcy jak i od środowiska w którym działa szkoła. Warto jednak dla dobra uczniów trudności pokonać.
Program ten ma nam ułatwić zaangażowanie rodzica na płaszczyźnie rodzic –dziecko- wychowawca. Im lepsza jest wiedza rodziców o pracy nauczyciela , jego zadaniach i problemach , jakimi się spotyka w pracy tym lepszy efekt wychowawczy i zrozumienie dziecka i jego sytuacji przez obie strony .Ponadto oczekiwania rodziców powinny mieć wpływ na tworzenie planu wychowawczego szkoły.
KONSTRUKCJA PROGRAMU
Program napisany został zmyślą o rodzicach klas I –VI w związku z tym realizowany będzie przez wychowawców klas I-III, IV-VI.. Program współpracy z rodzicami jest integralna częścią programu wychowawczego.
Ogólny cel oddziaływań:
Wspieranie wychowawczej funkcji rodziny.
Cele szczegółowe:
-
Uświadomienie rodzicom ,że wielostronny rozwój dziecka zależy od wspólnie realizowanych działań;
-
Wzmacnianie więzi rodzinnych pomierzy dziećmi a rodzicami;
-
Wywoływanie pozytywnych przekonań i nastawień w postrzeganiu i reagowaniu na szkołę;
-
Dążenie do usprawnienia pracy wychowawczej z uczniami poprzez stworzenie właściwej atmosfery w szkole;
-
Angażowanie rodziców we wspólne przedsięwzięcia na terenie klasy i szkoły;
-
Edukowanie rodziców w kierunku psychologii okresów rozwojowych dzieci , odpowiedzialnego wychowania i kształcenia własnego dziecka.
Zadania szkoły w zakresie współpracy z rodzicami:
-
Organizacja zebrań z rodzicami co najmniej raz na dwa miesiące ;
-
Organizacja spotkań z rodzicami z okazji różnorodnych uroczystości szkolnych;
-
Współpraca z Komitetem Rodzicielskim;
-
Konsultacje z rodzicami programu wychowawczego , programu profilaktyki ;
-
Stworzenie warunków do wymiany poglądów na temat pracy szkoły i współpracy wzajemnej.
Zadania programowe dla rodziców :
-
Uczestnictwo rodziców w zebraniach klasowych i ogólnych, prelekcjach i spotkaniach ze specjalistami
-
Uczestnictwo rodziców w imprezach klasowych szkolnych;
-
Interesowanie się i wspieranie wychowawczej działalności szkoły;
CELE |
PODEJMOWANE DZIAŁANIA |
Uświadomienie rodzicom ,że wielostronny rozwój dziecka zależy od wspólnie realizowanych działań;
|
1.) Uzgadnianie naczelnych wartości którymi kieruje się szkoła i dom. 2.) Systematyczne prowadzenie obserwacji na temat uczniów i przekazywanie ich rodzicom. 3.) Obopólna wymiana spostrzeżeń na temat dziecka 4.) Współpraca w przypadku występowania trudności szkolnych. 5.) Współdziałanie w sprawie kontroli uczęszczania dzieci do szkoły. |
Wzmacnianie więzi rodzinnych pomiędzy dziećmi a rodzicami |
1.) Wspólne uczestnictwo w imprezach szkolnych . 2.) Współpraca w zorganizowaniu imprez szkolnych . 3.) Współorganizowanie i uczestnictwo w wycieczkach szkolnych. |
Wywoływanie pozytywnych przekonań i nastawień w postrzeganiu i reagowaniu na szkołę;
|
1.) Rozmowy indywidualne z rodzicami na temat ich dzieci , podkreślanie zalet i sukcesów dzieci. 2.) Zapraszanie rodziców na imprezy szkolne i lekcje otwarte. |
Dążenie do usprawnienia pracy wychowawczej z uczniami poprzez stworzenie właściwej atmosfery w szkole;
|
1.) Zapewnienie bezpieczeństwa na przerwach . 2.) Tworzenie przyjaznej atmosfery na lekcjach . 3.) Konsekwentne przestrzeganie wypracowanych norm zachowania. 4.) Integracja zespołu klasowego i szkolnego. |
Angażowanie rodziców we wspólne przedsięwzięcia na terenie klasy i szkoły |
1.) Działalność trójek klasowych i komitetu rodzicielskiego. 2.) Pomoc w organizowaniu imprez szkolnych i środowiskowych. |
Edukowanie rodziców w kierunku psychologii okresów rozwojowych dzieci , odpowiedzialnego wychowania i kształcenia własnego dziecka.
|
1.) Organizowanie spotkań z psychologiem , pedagogiem , policjantem , kuratorem. 2.) Ułatwianie kontaktów z poradniani psychologicznymi i specjalistycznymi. |
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
Metody:
-
problemowo –aktywizująca;
-
zabawowa;
-
warsztatowa;
-
praktyczna;
-
podająca.
Formy kontaktów nauczycieli z rodzicami:
-
Zebrania z rodzicami- ogólne, klasowe , Komitetu Rodzicielskiego ;
-
Indywidualne kontakty;
-
Imprezy okolicznościowe;
-
Pedagogizacja rodziców.
Przewidywane efekty:
Rodzice:
-
Są świadomi celowości podejmowanej współpracy;
-
Znają szkołę jako instytucje kształcącą i wspomagającą w wychowaniu oraz nauczycieli jako osoby wpływające na rozwój ich dziecka;
-
Współprzeżywają ze swoimi dziećmi ważne wydarzenia w życiu klasy i szkoły;
-
Posiadają rzetelną informację na temat wiedzy i zachowań dziecka w szkole;
-
Doceniają starania szkoły ,aby rozwój dzieci był najbardziej optymalny.
Uczniowie:
-
Są świadomi obustronnego zainteresowania nimi , ich nauką , rozwojem i problemami;
-
Wiedza ,że nauczyciele wraz z rodzicami pomogą im rozwiązać problemy;
-
Czują się bezpieczni.
Sposoby ewaluacji:
1.) Obserwacja zachowań rodziców;
2.) Rozmowy z uczniami , nauczycielami i rodzicami;
3.) Ankiety ewaluacyjne.
Literatura:
1.) Adele Faber, Elanie Mazlish- „ Jak mówić , żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać , żeby dzieci do nas mówiły”
2.) Adele Faber, Elanie Mazlish – „ Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie , by samemu żyć z godnością . Rodzeństwo bez rywalizacji”.
3.) Adele Faber, Elanie Mazlish – „ Co powinni wiedzieć rodzice i nauczyciele . Jak mówić , żeby dzieci się uczyły w domu
i w szkole”
4.) Adele Faber, Elanie Mazlish- „ Wyzwoleni rodzice , wyzwolone dzieci . Twoja droga do szczęśliwej rodziny”
5.) Joanna Danielewska – „ Agresja u dzieci – szkoła porozumienia”.