Program profilaktyczny
PROGRAM PROFILAKTYCZNY
W SZKOLE PODSTAWOWEJ
IM. KSIĘDZA JANA TWARDOWSKIEGO
W OSINACH
Lata 2012/2013, 2013/2014, 2014/2015
Cele ogólne:
- Kształtowanie zachowań sprzyjających bezpieczeństwu dzieci.
- Eliminowanie wśród uczniów zachowań agresywnych i przemocy.
- Dążenie do dobrych relacji międzyludzkich oraz motywowanie do prowadzenia zdrowego stylu życia i wolnego od nałogów.
Cele szczegółowe:
- Zapoznanie się z zasadami ruchu drogowego.
- Poznanie zasad bezpiecznego zachowania się na przerwach.
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z napięciem pojawiającym się w trudnych sytuacjach.
- Zdobywanie umiejętności stosowania się do znaków, sygnałów stosowanych w wypadku zagrożeń
- Zapoznanie się z ogólnymi zasadami i podstawowym sprzętem ochrony przeciwpożarowej.
- Poznanie podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
- Integracja grupy.
- Rozumienie uczuć i trosk innych osób.
- Samoakceptacja – postrzeganie siebie w korzystnym świetle, rozpoznanie swoich słabych i silnych stron.
10.Pokazywanie możliwości zdrowego stylu życia, który daje radość i satysfakcję.
- Dostarczenie informacji na temat zgubnych skutków palenia papierosów, ukazanie zagrożeń wynikających z sięgania po nie.
- Wyrabianie świadomości na temat zagrożeń stwarzanych przez najnowsze technologie informacyjne.
- Ukazanie zagrożeń innymi nałogami (alkohol, narkotyki) – klasa VI.
Zakres treści:
I Bezpieczeństwo dzieci.
II Przyjazna szkoła.
III Zdrowy styl życia.
Program skierowany jest do uczniów klas 0- VI, rodziców , nauczycieli, pracowników szkoły.
Za realizację programu odpowiadać będą: dyrektor szkoły, nauczyciele , pracownicy szkoły , rodzice , pielęgniarka szkolna, zaproszeni prelegenci.
- Bezpieczna szkoła.
TEMATYKA |
FORMY, METODY REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA REALIZACJĘ |
TERMINY |
SPODZIEWANE EFEKTY |
Bezpieczna droga dziecka do szkoły |
Wycieczki, spotkania z policjantem, zajęcia instruktażowe. |
Wych. klas O-VI, n-l techniki n-le świetlicy .policjant. Dyr. szkoły.
|
Cały rok, wrzesień, luty, czerwiec |
Uczeń bezpiecznie porusza się po drodze; Zna podstawowe znaki drogowe; Ocenia sytuację na drodze i planuje odpowiednie postępowanie. |
Podróżowanie środkami lokomocji. |
Wycieczki klasowe, Godz. wych. Dowóz dzieci do szkoły. dramy |
Wych. klas i rodzice. Opiekunowie świetlicy, n-l informatyki. |
Wg terminarzu wycieczek, Cały rok |
Uczeń zna zasady organizowania bezpiecznej wycieczki. Zna regulamin zachowania się w środkach lokomocji i rozumie konieczność bezwzględnego jego przestrzegania. |
Bezpieczna przerwa |
Rozmowy wychowawcze w kl. O-VI, Zajęcia ruchowe, Dyżury nauczycieli. |
n-l wychowawcy, n-l dyżurujący, pracownicy szkoły.
|
Cały rok. |
Uczeń zna regulamin zachowania się na przerwach oraz zasady bezpiecznej i kulturalnej zabawy. Uczeń jest świadomy skutków niebezpiecznych zabaw. Uczeń wie, jak unikać niebezpiecznych sytuacji podczas zabaw na przerwach.
|
Postępowanie w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia. |
Godz. wych. Jak się zachowywać gdy… Apel dla uczniów, Zapoznanie z numerami alarmowymi. |
pielęgniarka , wychowawcy klas n-l wych. fiz. |
Marzec, czerwiec |
Uczeń potrafi odpowiednio ocenić sytuację Wie, jak unikać niebezpiecznych sytuacji zagrażających jego zdrowiu i życiu. Rozumie skutki takich zdarzeń. Zna zasady prawidłowego zachowania się w niebezpiecznych sytuacjach.
|
Zagrożenia cywilizacyjne ( pożary, powodzie, skażenia) |
Film o kataklizmach, Próby ewakuacji z budynku w czasie alarmu. Gazetka o zagrożeniach w świecie.
|
Dyrektor szkoły. nauczyciel przyrody.
|
kwiecień, czerwiec. |
Uczeń zna plan ewakuacji szkoły na wypadek zagrożenia. Rozumie konieczność zachowania porządku i dyscypliny podczas ewakuacji. Zna i pamięta ustalony dla szkoły sygnał alarmowy. Zna drogę ewakuacji w budynku. Zna przyczyny pożaru. Zna podstawowe środki gaśnicze i możliwości ich stosowania w razie pożaru.
|
Karta rowerowa ( działania wspomagające wydanie karty) |
Przeszkolenie komunikacyjne Wycieczki rowerowe |
n-l techniki i inni nauczyciele
|
Maj czerwiec. |
Zna zasady bezpiecznego poruszania się rowerem. Zna skutki brawury i nieprzestrzegania przepisów. Potrafi bezpiecznie uczestniczyć w ruchu drogowym. Prawidłowo zachowuje się na wycieczce rowerowej. |
Pierwsza pomoc |
Szkolenie, zajęcia wf |
N-le wf i kształcenia zintegrowanego |
kwiecień |
Uczeń potrafi prawidłowo zachować się w miejscu zdarzenia oraz udzielić pierwszej pomocy. |
Odpowiedzialność prawna nauczyciela i rodziców za bezpieczeństwo dzieci. |
Prelekcja prawnika lub agenta ubezpieczeniowego |
Zebranie rodziców |
listopad |
Uczeń zna zasady udzielania pierwszej pomocy. Wie, jak postępować w nagłych wypadkach. Potrafi powiadomić odpowiednie służby ratownictwa medycznego, drogowego. Potrafi odpowiednio reagować na sytuacje trudne. |
- Przyjazna szkoła.
Tematyka |
Formy, metody realizacji. |
Osoby odpowiedzialne za realizację |
Terminy |
Spodziewane efekty. |
Integracja grupy. Klimat i więzi w klasach 0-VI. |
Zabawy i gry integracyjne . Imprezy i wycieczki klasowe. Praca w grupach na lekcji. Praca grupy uczniów nad projektem. Imprezy szkolne |
Wych. klas nauczyciele, dyrektor szkoły, rodzice |
Wrzesień, zgodnie z harmonogramem imprez szkolnych i wycieczek. |
Uczeń poznaje zwyczaje w klasie i w szkole. Uczeń czuje się dobrze w szkole. Uczeń potrafi komunikować się z rówieśnikami i nauczycielem w sposób kulturalny, nie używając wulgaryzmów Zna słownictwo do wyrażania swoich uczuć i emocji. |
Nasze sprawy i problemy klasy |
Pogadanki na godzinach wych. Praca indywidualna ucznia Praca w grupach na lekcjach Spotkania z pedagogiem szkolnym. |
Wychowawcy klas n-l poszczególnych przedmiotów, pedagog szkolny.
|
Cały rok |
Uczeń umie mówić o swoich problemach. Wie, jak rozwiązywać konflikty powstałe wśród rówieśników Potrafi zapanować nad negatywnymi emocjami, np. nad złością. Potrafi zwrócić się o pomoc w razie problemów.
|
Jak walczyć z agresją i stresem? |
Analiza filmu i programów komputerowych. Pogadanki na godz. wych., gry dramowe.
|
Dyrektor szkoły, wychowawcy klas, n-le, pedagog szkolny.
|
W ciągu roku |
Uczeń wie, jakie są pozytywne i negatywne skutki stresu. Wie, jak zachować się w sytuacjach stresowych. Zna negatywne skutki agresji. Uczeń wie, jak przeciwstawić się przemocy, do kogo zwrócić się o pomoc. |
Zagrożenia okresu dojrzewania, presja grupy |
Pogadanki na godz. wych klas IV- VI, zajęcia – wych. do życia w rodzinie, gry dramowe, lekcje języka polskiego. |
Wych. klas n-le
|
Cały rok. II semestr
|
Uczeń potrafi nawiązać więzy koleżeńskie i przyjaźnie w klasie. Stara się być dobrym kolegą. Dobrze czuje się w swojej klasie i może liczyć na pomoc innych. Zna swoją wartość. Umie dostrzec zagrożenia wynikające z nieodpowiednich relacji w grupie.. |
Wspólne sprawy rodziców, uczniów i nauczycieli |
Imprezy i uroczystości szkolne, szkolenia w formie prelekcji, zebrania z rodzicami, indywidualne kontakty z wychowawcą i nauczycielami |
Rodzice, wychowawcy, osoby zaproszone, dyrektor szkoły |
W ciągu roku wg harmonogramu uroczystości i imprez oraz planu spotkań z rodzicami. |
Rodzice chętnie uczestniczą w życiu szkoły. Pomagają w organizowaniu imprez i uroczystości. Znają obowiązujące prawo. W różny sposób kontaktują się ze szkołą. |
Promowanie pozytywnych postaw uczniów. |
Organizowanie uroczystości ,,Nasi najlepsi”. Utrwalanie sukcesów i pozytywnych zachowań w ,, Złotej Księdze Uczniów”. |
Dyrektor szkoły, nauczyciele, Rada Rodziców. |
Cały rok, Koniec I i II semestru. |
Uczniowie osiągają coraz lepsze wyniki w nauce i w zachowaniu. |
- Zdrowy styl życia.
Tematyka |
Formy i metody realizacji. |
Osoby odpowiedzialne za realizację |
Terminy |
Spodziewane efekty |
|
|||||
Rozwijanie zainteresowań turystycznych i sportowych. |
Wycieczki i rajdy piesze i rowerowe po najbliższej okolicy. Udział w zawodach sportowych Organizowanie szkolnych rozgrywek sportowych Zajęcia SKS, Używanie technik plastycznych do przedstawiania form spędzania czasu wolnego. Festyn rodzinny
|
Dyr.szkoły, wychowawcy klas. n-l wych. fiz, n- l plastyki. Rada Rodziców, pracownicy szkoły. |
Cały rok, wg poszczególnych harmonogramów. Czerwiec |
Uczeń zna regulamin zachowania się na wycieczkach. Bezwzględnie przestrzega postanowień regulaminu. Uczeń umie aktywnie wypoczywać. Uczeń bierze udział w sportowej rywalizacji. Zna zasady bezpiecznego udziału w zawodach sportowych. Uczeń wie, że aktywność fizyczna sprzyja lepszemu rozwojowi. Realizuje się poprzez działalność sportową. Zna zasady bezpiecznego poruszania się rowerem. Zna skutki brawury i nieprzestrzegania przepisów. Stosuje techniki plastyczne w wyrażaniu siebie. Potrafi wspólnie z rodziną ciekawie i aktywnie spędzać wolny czas. |
|
|||||
Prawidłowe odżywianie się ( estetyka, jakość, ilość spożywanych posiłków) |
Rozmowy na lekcjach, godz. wychowawczych. Analiza plansz, reklam, ulotek Pogadanka pielęgniarki. ,,Dzień zdrowej żywności”. |
Wychowawcy klas I- III, nauczyciele, pielęgniarka
|
Październik, styczeń / luty, czerwiec |
Uczeń dostrzega zależności pomiędzy odżywianiem a zdrowiem człowieka. Uczeń wie, co powinien jeść, jak i ile. Uczeń zna produkty szkodliwe dla zdrowia. |
|
|||||
Dbanie o swój wygląd zewnętrzny, higienę osobistą i swoje otoczenie w szkole. |
Pogadanki na godz. wych. Zajęcia lekcyjne. Prelekcje pielęgniarki szkolnej. . . . |
Wychowawcy klas, pielęgniarka szkolna |
Cały rok
|
Uczeń dba o higienę swojego ciała i ubioru. Uczeń wie, jak funkcjonuje jego organizm. Uczeń przebywa w estetycznym otoczeniu. Uczeń potrafi się ubrać stosownie do okoliczności i pory roku.
|
|
|||||
Propagowanie mody na niepalenie. |
Pogadanki na temat szkodliwości palenia, film edukacyjny, ankieta |
Wychowawcy klas Pielęgniarka szkolna |
Cały rok
|
Uczeń posiada wiedzę na temat szkodliwości palenia. Uczeń nie podejmuje prób palenia. Potrafi być asertywny w sytuacji, kiedy ktoś namawia go do złego. |
|
|||||
Bezpieczne korzystanie z Internetu |
Rozmowy na zajęciach. ,, Dzień bezpiecznego Internetu”.
|
Nauczyciel informatyk, wychowawcy klas. |
Cały rok. |
Uczeń jest świadomy zagrożeń stwarzanych przez najnowsze technologie informacyjne. Bezpiecznie korzysta z Internetu. |
|
|||||
|
Inne nałogi
|
Pogadanki na temat nadużywania alkoholu i zażywania narkotyków |
Wychowawca klasy VI |
Kwiecień
|
Uczeń posiada wiedzę na temat szkodliwości picia alkoholu i zażywania narkotyków. Uczeń zna przykłady z życia, które o tym świadczą |
Ewaluacja programu profilaktycznego
- Cel ogólny ewaluacji:
Podniesienie efektywności pracy szkoły.
- Cel szczegółowy ewaluacji:
Sprawdzenie funkcjonowania programu profilaktyki w praktyce szkolnej oraz jego modyfikacja i wyeliminowanie dostrzeżonych braków i założeń, które nie sprawdziły się w praktyce.
Obiekt ewaluacji |
Pytania kluczowe |
Kryteria ewaluacji |
Metody |
Monitorowanie |
Raport |
Funkcjonowanie programu profilaktycznego |
Czy program profilaktyczny jest zgodny z obowiązującym prawem?
Jaka jest znajomość programu profilaktycznego wśród uczniów, nauczycieli, rodziców?
W jaki sposób są realizowane założone w programie cele? |
Zgodność z obowiązującymi przepisami.
Znajomość programu.
Realizacja założonych celów. Adekwatność założeń programu do potrzeb i oczekiwań. |
Analiza dokumentów
Analiza dokumentów, wywiad z uczniami i rodzicami. |
Dane gromadzi zespół zadaniowy, wychowawcy klas |
Ocena zawarta w protokolarzu rad pedagogicznych i zespołach nauczycielskich |
BIBLIOGRAFIA:
- Małgorzata Grodowska – Wychowawczy program profilaktyczny
- Gabriel Adamczyk – Edukacja prozdrowotna dla klas IV-VI
- Teresa Król – Wędrując ku dorosłości
- Ewa Kiezik-Kordzińska – Szkoła dialogu
- Barbara Wolniewicz-Grzelak – Trzy Koła propozycje dla wychowawców klas