Bezpieczne dziecko w Internecie
We wtorek 21 maja w naszej szkole odbyło się spotkanie dla mieszkańców Osin na temat: „Bezpieczeństwo w Internecie”. Poniżej zamieszczamy referat, który jest podsumowaniem niniejszego spotkania.
Osiny, dn. 21.05.2013r.
Referat na temat:
Wpływ Internetu, gier komputerowych i telewizji
na psychikę dziecka.
Media takie, jak telewizja, czy Internet stały się ważnym elementem współczesnego życia. Są wspaniałym wynalazkiem XX wieku. Dzieci poświęcają im coraz więcej czasu. Telewizję oglądają średnio około 30 h tygodniowo,
a dostępność komputerów i Internetu z roku na rok wzrasta. Wymienione media otwierają przed młodzieżą ogromne możliwości, które jeszcze dla poprzednich pokoleń były niedostępne. Przede wszystkim ułatwiony jest dostęp do wszelkiego rodzaju informacji. Wiadomości o tym, co się dzieje w świecie można uzyskać na bieżąco.
Z tymi ogromnymi możliwościami media niosą olbrzymie zagrożenia, gdyż wpływają na osobowość dziecka.
Internet jest medium, które w niekontrolowanych dawkach może być szkodliwe. Jego złe skutki najczęściej odczuwają dzieci. I one stanowią grupę, która uzależnia się od komputera. A ściślej mówiąc gier komputerowych, które pochłaniają ich w całości. Psychologowie już od dawna biją na alarm i uprzedzają o złym wpływie komputera na dzieci. Nie tylko podkreślają negatywny wpływ gier na psychikę dziecka, ale też mówią o jego innych skutkach. Dzieci, które spędzają zbyt dużo czasu przed komputerem tracą kontakt z rzeczywistością. Nie potrafią odnaleźć się w życiu rzeczywistym. Nawiązywać kontaktów z rówieśnikami.
Obok negatywnego wpływu gier komputerowych na psychikę dzieci
i młodzieży należy również zauważyć, iż wielogodzinne spędzanie czasu przy komputerze niekorzystnie wpływa na ich rozwój fizyczny. Przede wszystkim gry komputerowe wypierają pro zdrowotne formy spędzania czasu: uprawianie sportu, spacery z najbliższymi, zabawy na świeżym powietrzu, rozwijanie zainteresowań.
Lekarze różnych specjalności sygnalizują, iż gry komputerowe bądź częste oglądanie telewizji mogą być przyczyną trwałego pogorszenia wzroku, dolegliwości reumatologicznych, nadmiernego pobudzenia objawiającego się podwyższonym ciśnieniem krwi, wad postawy, skrzywienia kręgosłupa.
Gry komputerowe są rodzajem relaksu, zastępują rzeczywistość, oraz niejednokrotnie drugą osobę. Każda gra ma swoisty charakter. Są gry prezentujące agresję i przemoc, ale także są gry mające terapeutyczny
i edukacyjny charakter. Każda z nich dostarcza określonego rodzaju wiadomości: pozytywnych bądź negatywnych. Pozytywny wpływ Internetu -(wyrabia koncentrację i refleks, realizuje potrzeby poznawcze, umożliwia naukę języków obcych i innych przedmiotów, przekazuje informacje, daje możliwość rozmów
i prowadzenia korespondencji, itp.)
W grach komputerowych gracz przeważnie jest aktywnym uczestnikiem tego, co się dzieje na ekranie. Jednak w większości gier akcja opiera się na agresji. Występuje tutaj zasada stosowania przemocy, która jest nagradzana.
Przemoc dokonywana w grach komputerowych nie jest karana, a przeciwnie nagradzana.
Gracz identyfikuje się z agresorem i wygrywa, jeżeli skutecznie stosuje przemoc, oraz przyzwyczaja się do niej , gdyż czynność jest powtarzana wiele razy. W grach komputerowych dziecko wielokrotnie zadając cierpienia, uczy się agresji, którą w późniejszym swoim życiu może przenieść do realnego świata. Dzieci
i młodzież wykorzystują komputer i Internet w dużej mierze w celach rozrywkowych, wypełniając swój czas wolny głównie grając w gry komputerowe, w których bardzo często dominują treści związane z przemocą, agresją, okrucieństwem, walkami, siłą, pornografią i zabijaniem.
Oglądanie programów telewizyjnych nie wymaga żadnej aktywności fizycznej, wystarczy tylko wygodnie usiąść w fotelu i pilotem wybrać program, który ma się ochotę obejrzeć. Proszę spojrzeć na dziecko siedzące przed telewizorem: jest ono najczęściej nieruchome, siedzi w nieprawidłowej pozycji, garbi się, a zważywszy, że w szkole też spędziło wiele godzin w pozycji siedzącej należy mu się po lekcjach jak najwięcej ruchu.
Telewizja wpływa na psychikę dziecka, a zwłaszcza te programy, które pokazują agresję i przemoc. Dziecko oglądając telewizję powinno mieć zapewnioną opiekę dorosłego, który komentowałby niektóre, niezrozumiałe dla dziecka sceny, tłumaczyłby, że telewizja swoją drogą a życie swoją.
Wpływ mediów na psychikę dziecka jest ogromny. Liczne badania wykazują negatywne skutki oglądania przez dzieci telewizji, oraz grania w gry komputerowe. Objawia się to poprzez stany lękowe, nadpobudliwość ruchową, obojętność, trudności w koncentracji uwagi oraz wzrost agresywności.
Rodzice powinni interesować się tym, jakie programy telewizyjne dziecko ogląda, w jakie gry komputerowe gra, oraz ile czasu poświęca na tego typu rozrywkę. Rodzice powinni sprawować kontrolę nad dzieckiem.
Często przyzwalają na to, aby dziecko spędzało wiele godzin przed komputerem czy telewizorem, gdyż są przekonani, że rozwija ono swoje zainteresowania, a równocześnie dziecko jest w domu pod czujnym okiem rodziców. Jednak z czasem syn lub córka zaczynają spędzać coraz więcej czasu przy grach komputerowych, przy próbie oderwania się od komputera reagują wybuchami niekontrolowanej złości i agresji. Rodzice powoli tracą kontakt
z dzieckiem, a ono samo zatraca kontakt z rzeczywistością,
ponieważ najważniejsza staje się gra i czas spędzony
w świecie wirtualnym.
Aby uchronić dzieci przed szkodliwym wpływem gier komputerowych rodzice powinni wiedzieć:
- Ø w jakie gry grają ich dzieci, skąd mają te gry, z kim spędzają swój wolny czas – rodzic wie, że dziecko jest u kolegi, koleżanki, odrabiają lekcje, przygotowują się do zajęć – a tym czasem dzieci „buszują”
po Internecie, grają w gry, - Ø rodzice powinni ustalić zasady, z jakich gier dzieci mogą korzystać,
- Ø dziecko powinno korzystać z gier komputerowych tylko wówczas,
gdy rodzice są w domu, - Ø rodzice bezwzględnie powinni ograniczyć czas spędzony przy komputerze,
- Ø należy konsekwentnie stosować zasadę: najpierw obowiązki, potem przyjemności,
- Ø częściej zapraszać do domu koleżanki i kolegów dziecka, pokazywać inne formy spędzania czasu wolnego, więcej czasu spędzać z pociechą.
Rodzice powinni przede wszystkim mieć świadomość, że dzieci nie potrzebują elektronicznych zabawek, aby być szczęśliwymi. Najbardziej potrzebują miłości, zrozumienia, życzliwej troski i zainteresowania ze strony rodziców. I to chyba jedyny sposób na uchronienie dziecka przed niekorzystnym wpływem gier komputerowych oraz innych mediów. Państwo macie bardzo odpowiedzialną rolę, aby uchronić dziecko przed negatywnym wpływem komputera, telewizji. Musicie Państwo kontrolować czas, jaki dziecko spędza przed komputerem. A także kontrolować to, do czego on jego używa. W sieci pełno jest informacji, które nigdy nie powinny zostać odkryte przez osoby niepełnoletnie, przez dzieci.
W sposób pozytywny i negatywny zarówno na zdrowie, psychikę jak
i osobowość Internet może oddziaływać na człowieka.
Pozytywny wpływ Internetu -(wyrabia koncentrację i refleks, realizuje potrzeby poznawcze, umożliwia naukę języków obcych i innych przedmiotów, przekazuje informacje, daje możliwość rozmów
i prowadzenia korespondencji, itp.)
Negatywny wpływ Internetu na zdrowie człowieka – (bóle ścięgien , wady postawy i wzroku, zanik mięśni i odrętwienia palców i dłoni oraz otyłości, dolegliwości reumatologiczne, zawroty i bóle głowy, dolegliwości kręgosłupa
i pleców
Negatywny wpływ Internetu na psychikę człowieka – (otępienie emocjonalne
w stosunku do rzeczywistości, oderwanie się od rzeczywistości, ucieczka w inny świat, prezentowanie świata w sposób nieludzki i demoniczny, myślenie obrazkowe, zaburzenie języka, zaburzone kontakty społeczne)
Negatywny wpływ mediów na osobowość człowieka -( wyizolowanie się od bliskich i społeczeństwa, zapomnienie o własnej osobowości i udawanie kogoś innego, konflikty w relacjach interpersonalnych, kojarzenie zachowań agresywnych z nagrodą, identyfikacja i naśladownictwo.
Przydatne adresy stron internetowych:
- www.dzieckowsieci.pl
- www.sieciaki.pl
- www.brpd.gov.pl
- www.kidprotect.pl
- www.helpline.pl
- www.dyzurnet.pl
- www.pegi.info
- www.saferinternet.pl